Monday, January 1, 2024

ইতিহাস Xi

 6)  রাজপুত জাতির উৎপত্তি এবং ভারতের জাতীয় জীবনে তাদের অবদানের কথা উল্লেখ করো ।

 উত্তর :-  প্রাচীন ভারতে জাতিব্যবস্থার প্রচলনের সূত্রে যেসকল জাতির উদ্ভব ঘটে সেগুলির মধ্যে অন্যতম ছিল রাজপুত জাতি । হর্ষবর্ধনের পরবর্তীকালে উত্তর ভারতে সামাজিক মর্যাদার কেন্দ্রবিন্দু হিসেবে রাজপুত জাতির উত্থান ভারতের ইতিহাসের বিশেষ গুরুত্বপূর্ণ ঘটনা । এইজন্য ৭১২ খ্রিস্টাব্দ থেকে ১১৯২ খ্রিস্টাব্দ পর্যন্ত সময়কালকে ভারতের ইতিহাসে ‘ রাজপুত যুগ ' বলে অভিহিত করা হয় । এই সময় উত্তর ভারতে প্রতিহার , চৌহান , পারমার , চালুক্য , কলচুরি , শোলাঙ্কি প্রভৃতি বেশ কয়েকটি রাজপুত বংশের উত্থান ঘটে ।

 রাজপুত জাতির উৎপত্তি ও বিতর্ক :-  ভারতে জাতি হিসেবে রাজপুতদের উত্থান সম্পর্কে পণ্ডিতদের মধ্যে যথেষ্ট বিতর্ক রয়েছে এগুলি হল । 

[ i ] বাণভট্টের মত : হর্ষবর্ধনের সভাকবি বাণভট্ট বলেছেন যে , উচ্চবংশীয় ক্ষত্রিয় সন্তানরাই ‘ রাজপুত ' নামে পরিচিত । তাঁর মতে , রাজপুতরা ছিলেন সূর্য বা চন্দ্রের বংশজাত । 

 [ ii ] অগ্নিকুল তত্ত্ব : ব্রাক্ষ্মণ কবি চাঁদ বরদাই তাঁর ‘ পৃথ্বীরাজ রাসো ' কাব্যে বলেছেন যে , বশিষ্ঠ মুনি মাউন্ট আবু পাহাড়ে চোদ্দো দিন ধরে যজ্ঞ করে বীরের প্রার্থনা করেছিলেন । বশিষ্ঠ মুনির এই যজ্ঞের আগুন থেকেই রাজপুত জাতির উদ্ভব ঘটেছে।

[iii] আর্য জাতি তত্ব:-  পণ্ডিত গৌরীশঙ্কর হারাচাদ ওঝা তার " History of Rajputana ' গ্রন্থে অভিমত দিয়েছেন যে , রাজপুতরা হল খাঁটি আর্য জাতির সন্তান । প্রচলিত কিংবদন্তির ওপর ভিত্তি করে পণ্ডিত ওঝা , ভি বৈদ্য প্রমুখ রাজপুতদের সূর্য ও চন্দ্র বংশীয় বলে দাবি করেছেন ।

  [ iv ] বিদেশি জাতির বংশধর : ব্রিটিশ ঐতিহাসিক কর্নেল টড তাঁর ' Annals and Antiquities of Rajasthan ' গ্রন্থে উল্লেখ করেছেন যে , শক , হুন , কুষাণ , গুর্জর প্রভৃতি বিদেশি যোদ্ধৃজাতির মানুষ ভারতে অনুপ্রবেশ করে ক্রমে ভারতীয় জনসমাজে মিশে যায় । ভারতীয়দের সঙ্গে এই বিদেশি জাতিগুলির বৈবাহিক সূত্রে মিশ্রণের ফলে রাজপুতনার বিভিন্ন অঞ্চলে সৃষ্টি হয় দুর্ধর্ষ বীর জাতির । এরাই রাজপুত নামে পরিচিত ।

  [ v ] মিশ্র জাতি : ঐতিহাসিক ভিনসেন্ট আর্থার স্মিথ রাজপুতদের মিশ্র জাতি বলে মনে করেন । তিনি বলেছেন ভারতে আগত বিভিন্ন জাতির সাথে ভারতীয় নারীদের সংমিশ্রণের ফলেই রাজপুত জাতির সৃষ্টি হয়েছিল ।

ভারতের ভারতের জাতীয় জীবনে রাজপুতদের অবদান :-

 জাতীয় জীবনে রাজপুতদের অবদান ছিল অবিস্মরণীয় । রাজপুতরা মুসলমানদের বিরুদ্ধে দীর্ঘকাল লড়াই করে হিন্দু রাজ্য , হিন্দুধর্ম ও সংস্কৃতিকে বাঁচাবার চেষ্টা করেছিল । তাদের দুর্জয় সাহস , মৃত্যুভয়কে তুচ্ছ করার মনোভাব এবং রণনৈপুণ্য মুসলমান বিজেতাদেরও মুগ্ধ করেছিল । মোগল সম্রাট আকবর এই শক্তিশালী হিন্দু যোদ্ধৃজাতিকে সৌহার্দ্যগুণে বশ করেন ।

7) প্রাচীন ভারতে নারীর সামাজিক অবস্থানের ওপর প্রবন্ধ রচনা করো ।

উত্তর :-  সমগ্র মানবজাতির অর্ধেক অংশ নারীরা নিঃসন্দেহে ইতিহাসের অঙ্গ । তথাপি গভীরভাবে বিচার করলে বলতে হবে । যে , নারীদের জীবনে অন্ধকার ছেয়ে আছে ।  প্রাচীন ভারতীয় নারীদের অবস্থানও তার ব্যতিক্রম ছিল না । প্রত্নতাত্ত্বিক উপাদান , বৈদিক সাহিত্য রামায়ণ , মহাভারত , বৌদ্ধ , জৈন সাহিত্য ও বিভিন্ন পর্যটকদের বিবরণ প্রভৃতি থেকে প্রাচীন ভারতে নারীদের অবস্থান সম্পর্কে যে - সমস্ত তথ্যগুলি পাওয়া যায় , তা হল -

 [ i ] হরপ্পা সভ্যতার যুগে নারী :-  হরপ্পা সভ্যতায় প্রাপ্ত প্রত্নবস্তুর মধ্যে নারীমূর্তির প্রাধান্য লক্ষ করে অনেকে হরপ্পা সভ্যতার সমাজব্যবস্থাকে মাতৃতান্ত্রিক সমাজ বলে অভিহিত করেছেন । কিন্তু কৃষি ও বাণিজ্য নির্ভর সমাজব্যবস্থায় পুরুষ - শ্রম প্রাধান্য লাভ করে । নারীরা এখানে সহকারীর ভূমিকা নেয় । তাই স্বাভাবিকভাবে বলা যায় । হরপ্পার সমাজব্যবস্থায় নারীদের অবস্থান ছিল মোটামুটি উঁচুতে ।

[ii ] ঋগবৈদিক সমাজে নারীর অবস্থান :- ঋগ্‌বৈদিক যুগে পর্যসমাজ ছিল পিতৃতান্ত্রিক । এই কারণে সকলেই পুত্রসন্তান কামনা হলেও কন্যাসন্তানকে অবহেলা করা হত না । সমাজে নারীর স্থান ছিল মর্যাদাপূর্ণ । এই যুগে নারীরা স্বামীর সঙ্গে ধর্মীয় কাজে অংশ নিত । সহধর্মিনী হিসেবে সমাজে তারা যথেষ্ট সুখভোগ করত । সতীদাহ প্রথা ও বাল্যবিবাহ বিশেষ প্রচলিত ছিল না । এই যুগে মেয়েরা অস্ত্রচালনা , সাহিত্যচর্চাও করত । উচ্চশিক্ষা ও শাস্ত্রচর্চায় এ যুগে অনেক নারী ( অপালা , ঘোষা , বিশ্ববারা ) উল্লেখযোগ্য কৃতিত্বের পরিচয় দিয়েছিলেন । 

[ iii ] মৌর্য যুগে নারীর অবস্থান :- মৌর্য যুগে নারীরা আবার স্বাধীনতা , মর্যাদা ফিরে পায় । এ যুগে নারীদের অবস্থা যথেষ্ট উন্নত ছিল । সামরিক ক্ষেত্রেও তারা যোগ্যতার পরিচয় দিয়েছিলেন । এ যুগে নাবালক পুত্রদের হয়ে রাজমহিষীদের রাজকার্য পরিচালনারও অনেক দৃষ্টান্ত পাওয়া যায় । কৌটিল্যের রচিত ‘ অর্থশাস্ত্র ’ থেকে জানা যায় যে , এযুগে বহুবিবাহ , বিধবাবিবাহ , বিবাহবিচ্ছেদ এবং কিছু কিছু ক্ষেত্রে সতীদাহ প্রথারও প্রচলন ছিল । নারীদের ব্যক্তিগত সম্পত্তির অধিকার স্বীকৃত ছিল । নারীদের বিদ্যার্জনের সুযোগও এ যুগে ছিল ।

[ iv ] কুষাণ যুগে নারীর অবস্থান:-  কুষাণ যুগে নারীর স্থান বৈদিক যুগের থেকে উন্নত ছিল । আইনের চোখে এইসময়ে নারীর স্থান ছিল পুরুষের পরে । উচ্চশ্রেণির নারীদের শিক্ষার সুযোগও ছিল । এ যুগে সাধারণ মানুষের একজন স্ত্রী থাকলেও রাজা ও ধনী ব্যক্তিদের মধ্যে বহুবিবাহ প্রচলিত ছিল ।

 [ v ] গুপ্ত যুগে নারীর অবস্থান : এযুগেও নারীদের স্বাধীনতা ছিল । নারীদের প্রধান দায়িত্ব ছিল অবশ্য বিবাহ , স্বামী সেবা ও সন্তান পালন । তবে তাদের উচ্চশিক্ষার সুযোগ ছিল । অনেকে বিভিন্ন কাব্য ও নাটকও রচনা করেছিল । এ ছাড়া সংগীত , চিত্রশিল্প প্রভৃতিতে তারা দক্ষ ছিল ।

উপসংহার :- বস্তুত সমাজে নারীদের অবস্থান বারে বারে পরিবর্তিত হয়েছে। তবে সমাজের উন্নতিতে নারীদের অবদান অস্বীকার করা যায় না।

8) প্রাচীন মিশরের নেফারতিতি ও ক্লিওপেট্রার কার্যাবলির পরিচয় দাও । 

 উত্তর:-  প্রাচীনকাল থেকে পৃথিবীর ইতিহাসে এমন কিছু নারীর আবির্ভাব ঘটেছিল যাঁরা নিজেদের সৌন্দর্যের জন্য খ্যাতিলাভ করেছেন । আবার এমন অনেক নারী ছিলেন যাঁরা দেশ পরিচালনায় পুরুষ শাসকদের থেকে কোনো অংশে পিছিয়ে ছিলেন না । এমন - ই একটি উদাহরণ হল মিশরের ফ্যারাও চতুর্থ আমেনহোটেপ - এর মহিষী নেফারতিতি । 

নেফারতিতির কার্যাবলি : - নেফারতিতির পূর্বপরিচয় নিয়ে বিতর্ক থাকলেও সকলেই এ কথা স্বীকার করেছেন যে , তিনি তাঁর স্বামীর সাহচর্যে থেকে মিশরের প্রশাসন , রাজনীতি ও ধর্মীয় বিষয়ে যথেষ্ট প্রভাব বিস্তার করতে সক্ষম হন । 

[ i ] কর্তৃত্বপরায়ণতা : সমকালীন বিভিন্ন ভাস্কর্যে নেফারতিতিকে একজন শক্তিশালী ও কর্তৃত্বপরায়ণা নারী হিসেবে তুলে ধরা হয়েছে । সেখানে দেখা যায় নেফারতিতি দেবতা আটেনের পুজো পরিচালনা করছেন ; রথ চালাচ্ছেন , শত্রুকে প্রতিহত করছেন ইত্যাদি । 

[ ii ] শাসন পরিচালনা : নেফারতিতি স্বামী আখেনাতেনের ( চতুর্থ আমেনহোটেপ ) সহকারী শাসিকা হিসেবে ১৩৫৩ খ্রিস্টপূর্বাব্দ থেকে ১৩৩৬ খ্রিস্টপূর্বাব্দ পর্যন্ত মিশরে শাসন পরিচালনা করেন । এই কালপর্বে সাংস্কৃতিক ও ধর্মীয় পরিবর্তনে তিনি স্বামীর সাফল্যের অংশীদার ছিলেন ।

 [ iii ] রাষ্ট্রীয় জীবনে পরিবর্তন প্রশাসনে স্বামীর সঙ্গে সহাবস্থান করে নেফারতিতি মিশরের ধর্মীয় জীবন , রীতিনীতি , রাজকীয় পোশাক প্রভৃতি বিষয়ে যথেষ্ট পরিবর্তন আনতে সক্ষম হয়েছিলেন । 

 [ iv ] ক্ষমতা দখলের প্রয়াস : পুত্রসন্তানহীনা নেফারতিতি মোট ছয় কন্যাসন্তানের জন্ম দেন । তাই চতুর্থ আমেনহোটেপের পর সিংহাসনে নিজ কর্তৃত্ব সুপ্রতিষ্ঠার জন্য ফ্যারাও এর পুত্র তুতেনখামেন - এর সাথে নিজের তৃতীয় কন্যা আঁখেসিনপাটেন - এর বিবাহ দেন ।

ক্লিওপেট্রা : প্রাচীন বিশ্বের ইতিহাসে বিরল যে কয়েকজন নারী নিজ প্রতিভাগুণে কিংবদন্তির পর্যায়ে উন্নীত হয়েছেন , তাঁদের মধ্যে অন্যতম ছিলেন মিশরের টলেমি বংশের শেষ শাসক সপ্তম ক্লিওপেট্রা ফিলোপেটর । যিনি শুধু ক্লিওপেট্রা নামেই ইতিহাসে সমধিক প্রসিদ্ধ ।

সিংহাসন লাভ : ৫১ খ্রিস্টপূর্বাব্দের মার্চ মাসে পিতার মৃত্যুর পর ১৮ বছর বয়স্ক ক্লিওপেট্রা এবং ১০ বছর বয়স্ক টলেমি ( ১৩ ) মিশরের যুগ্ম শাসক হন । নীলনদের অপর্যাপ্ত বন্যা , দুর্ভিক্ষ , আর্থিক সংকট ও রাজনৈতিক সংঘর্ষের জন্য তাঁদের রাজত্বের প্রথম তিন বছর সমস্যাসংকুল ছিল । যদিও মিশরীয় রীতি অনুসারে ক্লিওপেট্রা তাঁর ছোটোভাই টলেমি ( ১৩ ) -কে বিবাহ করেন কিন্তু ক্ষমতা ভাগাভাগিতে তিনি আগ্রহী ছিলেন না । খ্রিস্টপূর্ব ৫১ অব্দের শেষের দিকে তাদের সম্পর্ক ভেঙে যায় । তখন তিনি সরকারি সমস্ত নথিপত্র থেকে টলেমির নাম মুছে ফেলার ব্যবস্থা করেন । 

জুলিয়াস সিজারের বন্ধুত্ব লাভ – বিবাহ : এই সময়ে রোমে গৃহযুদ্ধ শুরু হলে জুলিয়াস সিজারের প্রতিদ্বন্দ্বী পম্পে মিশরে  আশ্রয় নেয় । মিশররাজ টলেমি ( ১৩ ) তাকে প্রথম আশ্রয় দিলে পরে সিজারের ভয়ে ভীত হয়ে তাকে হত্যা করেন । এই সময় মিশরে নিজ ক্ষমতা ফিরে পাওয়ার জন্য ক্লিওপেট্রা সিজারের সাথে দেখা করেন । ২১ বছরের যুবতি ক্লিয়োপেট্রার রূপলাবণ্যে মুগ্ধ সিজার এঁকে বিবাহ করেন এবং নীলনদের যুদ্ধে ত্রয়োদশ টলেমিকে হত্যা করে ক্লিওপেট্রাকে মিশরের শাসক করেন ।

অ্যান্টনি - ক্লিওপেট্রা বিবাহ : ব্লুটাস নামে এক আততায়ীর হাতে সিজার নিহত ( ৪৪ খ্রিস্টপূর্বাব্দ ) হওয়ার তিন বছর পর রোমান সেনাপতি মার্ক অ্যান্টনি মিশর অভিযানে আসেন । কিন্তু তিনি শীঘ্রই রানি ক্লিওপেট্রার প্রেমে পড়ে যান । অ্যান্টনি মিশরের সিংহাসন লাভের উদ্দেশ্যে ক্লিওপেট্রাকে বিবাহ করেন । 

অ্যাক্টিয়ামের যুদ্ধ : কিন্তু অ্যান্টনি ইতিপূর্বে বিবাহিত ছিলেন । তাঁর স্ত্রী ছিলেন রোমান শাসক অক্টাভিয়াস সিজারের বোন । এই কারণে অক্টাভিয়াস ক্রুদ্ধ হয়ে মিশর আক্রমণ করেন । ক্লিওপেট্রা ও অ্যান্টনির মিলিত বাহিনী শীঘ্রই অ্যাক্টিয়ামের যুদ্ধে অক্টাভিয়াসের মুখোমুখি হয় । এই যুদ্ধে ক্লিওপেট্রা ও অ্যান্টনি চূড়ান্তভাবে পরাজিত হন । এর ফলে মিশরের স্বাধীনতা লুপ্ত হয় এবং মিশর রোমান সাম্রাজ্যের একটি প্রদেশে পরিণত হয় ।

9) ধর্মসংস্কার আন্দোলনে মার্টিন লুথারের অবদান । 

উত্তর ) ইউরোপে ধর্মসংস্কার আন্দোলনের পুরোহিত , নতুন চিন্তার পুরোধা , কর্মযজ্ঞের হোতা ছিলেন জার্মানির উইটেনবার্গ বিশ্ববিদ্যালয়ের ধর্মতত্ত্বের অধ্যাপক মার্টিন লুথার । 

[ i ] প্রথম জীবন : মার্টিন লুথার জার্মানির এরফুর্ট বিশ্ববিদ্যালয় থেকে উচ্চশিক্ষা লাভের পর ১৫০৭ খ্রিস্টাব্দে সন্ন্যাসী সংঘে যোগদান করেন । পরের বছর তিনি উইটেনবার্গ বিশ্ববিদ্যালয়ের ধর্মতত্ত্বের অধ্যাপক হিসেবে নিযুক্ত হন । ১৫১০ খ্রিস্টাব্দে তিনি রোম ভ্রমণের সময় পোপ ও কার্ডিনালদের দুর্নীতি দেখে হতাশ হন এবং জার্মানিতে ফিরে এসে রোমান চার্চের অন্যায়ের সমালোচনা শুরু করেন ।

 [ ii ] ইনডালজেন্স বিক্রির প্রতিবাদ:- রোমে সেন্ট পিটার গির্জা সংস্কারের কাজ শুরু হলে এর প্রয়োজনীয় অর্থ জোগাড় করতে পোপ দশম লিও - র প্রতিনিধি টেট্‌জেল ১৫১৭ খ্রিস্টাব্দে জার্মানিতে আসে । তিনি প্রচার করেন যে , পোপের স্বাক্ষরিত ‘ ক্ষমাপত্র ' বা ইনডালজেন্স ' ক্রয় করলে মানুষের সকল পাপ মুক্ত হবে এবং সে স্বর্গলাভ করবে । জার্মানিতে এই মার্জনাপত্র বিক্রি শুরু হলে মার্টিন লুথার চার্চের এই অন্যায়ের বিরুদ্ধে রুখে দাঁড়ান । মার্টিন লুথার প্রকাশ্যে ঘোষণা করেন মার্জনা পত্র বিক্রি আসলে পোপের একটি প্রতারণা ।

[iii] ৯৫ দফা থিসিস:- ধর্মের নামে এই অনাচারের প্রতিবাদে লুথার ১৫১৭ খ্রিস্টাব্দের ৩১ অক্টোবর ক্ষমাপত্র ও চার্চের দুর্নীতির বিরুদ্ধে ৯৫ দফা অভিযোগপত্র উইটেনবার্গ গির্জার দরজায় টাঙিয়ে দেন । এটি ৯৫ থিসিস নামে পরিচিত । লুথারের ‘৯৫ থিসিস ’ - এর প্রশ্নগুলি জার্মানির সাধারণ মানুষের মধ্যে আলোড়ন সৃষ্টি করে ।

 [iv ] বিভিন্ন প্রন্থ রচনা:-  মার্টিন লুথার তাঁর মতবাদ প্রচারের সপক্ষে বিভিন্ন গ্রন্থ রচনা করেন । এগুলির মধ্যে অন্যতম হল , ' On the Babylonian Captivity on the Church of God ' এবং ‘ On the Freedom of a Christian Man ' এই গ্রন্থ দুটিতে তিনি পোপের প্রাধান্যকে অস্বীকার করার পাশাপাশি ক্যাথোলিক চার্চের কয়েকটি নীতির বিরোধিতা করেন । 

[ v ] লুথারের সমর্থন বৃদ্ধি : পোপ - বিরোধী ধর্মীয় মতবাদ প্রচারের ফলে ইতিমধ্যে ক্যাথোলিক ধর্ম ছেড়ে বহু জার্মান সামন্ত রাজা ও সাধারণ মানুষ লুথারের অনুগামী ও সমর্থকে পরিণত হল । জার্মানির প্রাশিয়া , স্যাক্সনি , ব্রান্ডেনবার্গ , হেস , লুক্সেমবার্গ প্রভৃতি অঞ্চলে লুথারের মতবাদের ব্যাপক প্রসার ঘটে ।

[ vi ] বিদ্রোহ : লুথার ও পোপকে সমর্থনের প্রশ্নে জার্মানিতে গৃহযুদ্ধ বেধে যায় । কৃষকরা লুথারের সমর্থনে ১৫২৪-১৫২৬ খ্রিস্টাব্দে জঙ্গি আন্দোলন শুরু করে । তারা ক্যাথোলিক চার্চের সম্পত্তি নষ্ট করে এবং বহু মানুষকে হত্যা করে । শহরের শ্রমিক শ্রেণিও কৃষকদের সঙ্গে বিদ্রোহে যোগ দেয় ।

 [ vii ] বিদ্রোহ দমন সম্পত্তি ধ্বংসের ফলে জার্মান সম্রাট ও পোপপন্থী সামন্তপ্রভুরা শীঘ্রই কঠোর হাতে বিদ্রোহ দমন করেন । গৃহযুদ্ধ চলাকালেই লুথারের মৃত্যু হয় ( ১৮ ফেব্রুয়ারি ১৫৪৬ খ্রিস্টাব্দ ) । 

[ viii ] অগসবার্গের সন্ধি : শেষপর্যন্ত ১৫৫৫ খ্রিস্টাব্দে ‘ অগস্বার্গের সন্ধি ' - র দ্বারা জার্মানিতে গৃহযুদ্ধের অবসান হয় । সন্ধি অনুসারে ‘ রাজার ধর্মই প্রজার ধর্ম ' বলে স্বীকার করে নেওয়া হয় । ফলে উত্তর জার্মানির অধিকাংশ অঞ্চলে লুথার প্রবর্তিত ‘ লুথারবাদ ' প্রতিষ্ঠিত হয় ।

10) ইক্তা প্রথা কী ? ইক্তা প্রথার উদ্ভব ও তার বৈশিষ্ট্যগুলি আলোচনা করো । 

উত্তর : দিল্লির সুলতানি শাসনকালে প্রশাসনিক ও অর্থনৈতিক ইতিহাসে বহুচর্চিত বিষয় ইক্তা প্রথা । ইক্তা ( Iqta ) হল একটি আরবি শব্দ যার আক্ষরিক অর্থ ‘ এলাকা ’ ; অন্য অর্থ ‘ অংশ বা ভাগ ’ । সুলতানি সাম্রাজ্যের অঞ্চলগুলিকে সামরিক শাসকদের হাতে বণ্টন করার পদ্ধতিকে বলা হয় ইক্তা ব্যবস্থা ।

ইক্তাদারদের কর্তব্য : যুগে সুলতানের অধীনে দু - ধরনের জমি থাকত : ।

 [ ১ ] খালিসা জমি : এই ধরনের জমি থেকে সরকার , সরকারি রাজস্ব আদায়কারী কর্মচারীদের মাধ্যমে কৃষকদের কাছ থেকে কর সংগ্রহ করতেন এবং এই অর্থ সবটাই রাজকোশে জমা হত । 

[ ২ ] খালিসা বহির্ভূত জমি : এই জমি সুলতান কতগুলি শর্তের বা দায়িত্ব - কর্তব্যের বিনিময়ে তাঁর অভিজাতবর্গ বা সৈন্যাধ্যক্ষের মধ্যে বণ্টন করে দিতেন । এই দ্বিতীয় ধরনের জমি হল ইক্তা । ইক্তার প্রাপককে ‘ ইত্তাদার ’ বা ‘ মাকৃতি ' বলা হত । কোনো কোনো সময়ে তাদের ‘ ওয়ালি ’ বা ‘ উলিয়াৎ ’ নামেও অভিহিত করা হত ।

 ইত্তা প্রথা প্রবর্তনের উদ্দেশ্য : ভারতে ইক্তা প্রথা প্রবর্তন করে সুলতানরা তাদের কয়েকটি উদ্দেশ্যসাধন করতে চেয়েছেন । যেমন : 

( ১ ) ভারতে সুলতানি অধিকৃত এলাকাগুলির ওপর কেন্দ্রীয় সরকারের কার্যকারী নিয়ন্ত্রণ প্রতিষ্ঠা করা । 

(২) আমির - ওমরাহদের সন্তুষ্ট করে সাম্রাজ্যের বিদ্রোহের আশঙ্কা দূরীভূত করা ।

( ৩) রাজস্ব আদায়ের পরিমাণ বৃদ্ধি করা । ও নতুন নতুন বিজিত অঞ্চলগুলি থেকে রাজস্ব আদায় অনিশ্চিত হয়ে পড়েছিল । এই অনিশ্চয়তা দূরীকরণের লক্ষ্যে ইক্তাদারদের নিয়োগ করা হয় । 

ইক্তা ব্যবস্থার বৈশিষ্ট্য : ইক্তাদার ব্যবস্থা ছিল সুলতানি যুগের একটি আর্থরাজনৈতিক ব্যবস্থা । একাদশ শতকে তুর্কি | ঐতিহাসিক নিজাম - উল - তুসির লেখা “ সিয়াসনামা ' গ্রন্থ থেকে ইক্তা ব্যবস্থার বেশ কিছু বৈশিষ্ট্য জানা যায় । যেমন -

(1)  ইক্তা গ্রহণকারীরা ইক্তাদার বা মুক্তি নামে পরিচিত ছিলেন । 

(২)  ইস্তাদাররা কৃষকদের কাছ থেকে নিয়মিত রাজস্ব সংগ্রহ করতেন । 

(৩ ) কৃষকরা রাজস্ব শোধ করলে তাদের জীবন , পরিবার ও সম্পত্তির ওপর ইক্তাদারদের আর কোনো অধিকার থাকত না ।

( ৪)  ইক্তার আয় থেকে ইস্তাদারকে একদল সৈন্যবাহিনী রাখতে হত । প্রয়োজনের সময় সুলতানকে সৈন্য দিয়ে সাহায্য করতে হত ।

গুরুত্ব : সুলতানি যুগে ভারতে ইক্তা প্রথা প্রবর্তনের গুরুত্ব ছিল সুদূরপ্রসারী । যেমন : 

১) ইক্তা ব্যবস্থার মাধ্যমে দিল্লির সুলতানগণ ভারতে নতুন নতুন অঞ্চলে আধিপত্য প্রতিষ্ঠা করতে সক্ষম হন । ফলে সাম্রাজ্যের প্রসার ঘটে । 

২) ইক্তা ব্যবস্থার মাধ্যমে রাজধানী দিল্লি থেকে সুলতানি সাম্রাজ্যের দূরবর্তী অঞ্চলগুলির সঙ্গে যোগাযোগ রক্ষা করা সম্ভব হয়েছিল । ফলে সাম্রাজ্যের নিরাপত্তা বৃদ্ধি পেয়েছিল । 

 ৩ ) বিভিন্ন অভিজাত ও আমির - ওমরাহদের ইক্তা প্রদান করে দিল্লির সুলতানগণ তাদের অসন্তোষ দূর করতে সক্ষম হন ।

8)  ইক্তা ব্যবস্থার মাধ্যমে দিল্লির সুলতানগণ প্রশাসনের বিভিন্ন ত্রুটিবিচ্যুতি দূর করে শাসনব্যবস্থায় উৎকর্ষ আনেন । ইক্তা ব্যবস্থার মাধ্যমে বিপুল পরিমাণে রাজস্ব রাজকোশে জমা পড়ে এবং সুলতানের আর্থিক শক্তি বৃদ্ধি পায় । 

11) মধ্যযুগের ইউরোপে গিল্ডের প্রতিষ্ঠার পশ্চাতে কারণগুলি উল্লেখ করো । ব্যাবসাবাণিজ্যের উন্নতিতে গিল্ডের প্রধান কাজগুলি লেখো ।

উত্তর:- মধ্যযুগের ইউরোপে ব্যাবসাবাণিজ্যের অগ্রগতির সাথে সাথে অর্থনৈতিক , সামাজিক প্রভৃতি ক্ষেত্রে যেমন একাধিক পরিবর্তন সাধিত হয়েছিল তেমনি ব্যাবসাবাণিজ্য ও বণিকদের স্বার্থরক্ষার স্বার্থে একাধিক সংগঠনেরও আবির্ভাব ঘটেছিল । বণিকদের নিয়ে তৈরি এরূপ একটি সাংগঠনিক প্রতিষ্ঠানের নাম ছিল ' গিল্ড ’ ( Guild ) বা ' বণিক সংঘ ' ( Merchant Guild ) | আনুমানিক নবম শতকে ফ্রাঙ্ক ( বর্তমান ফ্রান্স ) এ বণিকদের সংগঠনের সূত্রপাত হয়েছিল । 

ইউরোপে গিল্ড প্রতিষ্ঠার কারণসমূহ : 

মধ্যযুগের ইউরোপে ব্যাবসাবাণিজের দ্রুত প্রসারের সাথে সাথে নানান সময়ে একাধিক সমস্যা বাণিজ্যের অগ্রগতির প্রতিবন্ধকতার কারণ হয়ে উঠেছিল । একারণে তারা একটি শক্তিশালী ব্যবসায়ীকে সংগঠনের কামনা করেছিলেন । এরই ফলশ্রুতি ছিল ' গিল্ড ' ( Guild ) বা ' বাণিজ্যিক সংগঠনের আবির্ভাব । এ ছাড়া গিল্ডের উদ্ভবের পশ্চাতে একাধিক কারণ বিদ্যমান । এগুলি হল -- 

 [ i ] ঝুঁকিহীন বাণিজ্যিক স্বার্থে : ব্যবসায়ীরা বাণিজ্যিক স্বার্থকে সুরক্ষিত রাখার জন্য এই সংগঠনের প্রতিষ্ঠা কামনা করেছিলেন । বাণিজ্য ক্ষেত্রে নিরাপত্তা ও অনিশ্চয়তা দূরীভূত করণের জন্য তারা একে স্বাগত জানিয়ে ছিলেন । কারণ মধ্যযুগের ইউরোপে বণিকশ্রেণি ও ব্যবসায়ীরা প্রতিমুহূর্তে ঝুঁকি নিয়েই বাণিজ্য করতেন । 

[ ii ] সুনির্দিষ্ট বিধি বা আইনের স্বার্থে:-  সমগ্র ইউরোপজুড়ে কোনো বিশেষ বাণিজ্যিক প্রতিষ্ঠান ছিল না যারা নির্দিষ্ট নিয়ম মেনে সকলের স্বার্থকে সুরক্ষিত করে ব্যাবসাবাণিজ্য করবে । বিচ্ছিন্নভাবে চলা এই অর্থনৈতিক লেনদেন প্রক্রিয়ার ইতি ঘটাতেই গিল্ড ব্যবস্থার উদ্ভব ঘটেছিল । 

[ iii ] বেআইনি কর সংগ্রহের রোধের স্বার্থে:-  সামন্তপ্রভুরা মাঝেমধ্যেই বণিকদের কাছ থেকে অতিরিক্ত কর আদায় করে নিতেন । অতিরিক্ত করের বোঝা বণিকদের ওপর চাপিয়ে দেওয়ায় ব্যাবসা ক্ষেত্রে চরম বিপাকে কোনো কোনো বণিক বা ব্যবসায়ীকে পড়তে হত । এরূপ সমস্যা সমাধানকল্পে গিল্ডের আবির্ভাব ঘটেছিল । 

[ iv ] ব্যাবসাবাণিজ্যে উন্নতির স্বার্থে : গিল্ড গড়ে ওঠার অন্যতম কারণ ছিল ইউরোপের বাণিজ্যিক সমৃদ্ধির আরও শ্রীবৃদ্ধি ঘটানো । বণিকরা যে কোনো সমস্যার দ্রুত সমাধান সূত্র গিল্ডের কাছ থেকে যাতে সহজেই পায় তা দেখা হত । 

গিল্ডের কার্যকলাপ :- 

১ ] প্রতিটি বণিক যাতে নিজ অঞ্চলে একাধিপত্য প্রতিষ্ঠা করতে পারে তা সুনিশ্চিত করা । 

২ ] বাণিজ্যিক গতিকে অব্যাহত রাখতে নতুন নতুন আইন প্রবর্তন করা । 

৩ ] উৎপাদিত পণ্যের মান বজায় রাখা ।

৪ ] নিজেদের মধ্যে প্রতিদ্বন্দ্বিতার অবসান ঘটানো ।

 ৫ ] বাণিজ্যিক স্বার্থে বিভিন্ন প্রশাসনের সাথে যোগাযোগ করা । 

 ৬ ] বণিকদের যে - কোনো সমস্যার সমাধান করা । 

 ৭ ] সামাজিক , অর্থনৈতিক ও সংস্কৃতিগত বিভিন্ন কাজে সরাসরি অংশগ্রহণ করা । 

৮ ] বিভিন্ন সমাজসেবামূলক কাজে অংশগ্রহণ করা । 

৯ ] সদস্যদের আর্থিক সাহায্য দান করা । 

১০ ] উৎপাদন ব্যবস্থাকে সচল রাখা প্রভৃতি অন্যতম কাজ ।

12) কীভাবে বিবর্তনের মধ্য দিয়ে আদিম মানুষ শিকারি খাদ্য সংগ্রাহক থেকে স্থায়ী বসবাসকারীতে পরিণত হয় ? 

 উত্তর ) সূচনা : আদিম মানুষের জীবনযাত্রা ছিল খুবই কষ্টকর । তারা খাদ্য উৎপাদন করতে পারত না । প্রকৃতি থেকে তাদের খাবার সংগ্রহ করতে হত । ক্রমে তারা অবশ্য শিকার করতে শিখেছিল । তারা বনে - জঙ্গলে , পাহাড়ের গুহায় বসবাস করত । মধ্য প্রস্তর যুগে মানুষ হাতিয়ার নির্মাণ , খাদ্যাভ্যাস , বসতি ইত্যাদি প্রতিটি ক্ষেত্রেই কিছু কিছু উন্নতি করেছিল । তবে তখনও মানুষ ছিল খাদ্য সংগ্রাহক । নব্য প্রস্তর যুগে এসে মানুষের জীবনযাত্রার চরিত্র অনেকটাই পালটে যায় । মানুষ এই পর্যায়ে খাদ্য সংগ্রাহক থেকে খাদ্য উৎপাদনকারীতে পরিণত হয় ।

[ ১ ] খাদ্য সংগ্রাহক । প্রথম অবস্থায় আদি মানুষ ছিল প্রকৃতির পরগাছার মতো । তারা প্রকৃতি থেকে খাবার সংগ্রহ করত । গাছের ফলমূল , শাক - পাতা , শেকড় - বাকড় প্রভৃতি এবং কাঠবিড়ালী , ইঁদুরের মতো ছোটো ছোটো প্রাণীই ছিল আদি মানবের প্রধান খাদ্য ।

[ ২ ] শিকারি মানুষ : শিকারী মানুষও এক অর্থে খাদ্য সংগ্রাহক ছিল । কারণ তারা প্রকৃতি থেকে পাওয়া জীবজন্তু শিকার করত । এর জন্য শিকারি মানুষ উন্নতমানের পাথরের হাতিয়ার ব্যবহার করত পশুহত্যার জন্য যা অনেক বেশি কার্যকারী । তা ছাড়া তারা ছোটো ছোটো প্রাণীও বধ করত । শিকারি মানুষরা যেসব হাতিয়ার ও যন্ত্রপাতি ব্যবহার করত তার অনেক নিদর্শন পৃথিবীর বিভিন্ন জায়গায় আবিষ্কৃত হয়েছে । তাদের হাতিয়ারের প্রধান প্রধান বৈশিষ্ট্যগুলি ছিল পাথর কেটে ছেঁটে ধারালো এবং ছুঁচোলো করা । পাথর ছাড়া পশুর হাড় এবং হাতির দাঁত দিয়েও তারা শিকারের অস্ত্র তৈরি করত ।

[ ৫ ] বাসগৃহ নির্মাণ : শিকারি মানুষরা প্রথম দিকে গুহায় বসবাস করলেও পরবর্তীকালে তারা বসবাসের প্রয়োজনে ঘর তৈরি করতে শিখেছিল । তারা ডালপালা , জন্তু - জানোয়ারের হাড় , লতাপাতা , মাটি প্রভৃতি দিয়ে ঘর তৈরি করে তার ওপর চামড়ার আচ্ছাদন দিত । চেকোশ্লোভাকিয়ার আদিম শিকারি মানুষের এরূপ আস্তানার নিদর্শন মিলেছে ।

উপসংহার : পৃথিবীতে শিকারি মানবসমাজের উদ্ভবের পর থেকে তা অন্তত ১০ লক্ষ বছর স্থায়ী হয়েছিল । এই সময় কালের মধ্যে শিকারি মানুষ ধীরে ধীরে পশুশিকার ছাড়াও পশুপালন , উন্নত হাতিয়ার নির্মাণ , বাসগৃহ নির্মাণ , আগুনের ব্যবহার , মৃৎপাত্র ব্যবহার , জলযানের ব্যবহার ইত্যাদির মধ্য দিয়ে নিজেদের উন্নত করে । সম্ভবত খ্রিস্টপূর্ব অষ্টম বা সপ্তম সহস্রাব্দে মানুষ খাদ্যসংগ্রহ ও পশুপালনের পর্ব অতিক্রম করে খাদ্যোৎপাদকের ভূমিকায় উত্তীর্ণ হয়েছিল ।

Extension of a story

 Page:-2

Project Work 

on

Extension of a story 

Jimmy Valentine

- O Henry

---------------------------------------------------------

Page:-3

Acknowledgement 

 This project has given me golden opportunity for learning through and self development collaborative activities . I want to thank respected Mr. ____________ to whom I owe specially for preparing this project based on the beautiful story , entitled 'Jimmy Valentine' written by O Henry.

I am also greatful to all my friends who took part in the group discussion and helped me in the shaping of this project.

Signature of the student

-----------------

-----------------------------------------------------

Page:- 4

CERTIFICATE 

This is to certify that this Project Report entitled Extension of a story  short story  'Jimmy Valentine' prepared by __________, Class:-  XI Roll :- ______, Registration No:- _____, Year 2022-23 submitted in partial fulfillment to class XI English Course during the academic year 2022-23 is a bonafide record of project work carried out under my guidance and supervision . 

 Signature of the Project Guide

____________________

Name:-

Designation:-

Department:-

School:-

-----------------------------------------------------

Page:-5

CONTENTS

* Acknowledgement.

* Certificate.

* Introduction.

* Procedures & Input.

* Output of the Project.

* Conclusion.

* References.

-----------------------------------------------------

Page:-6

Introduction

As per the new syllabus , Project work has been included as a part of the curriculum . 

objectives:-

The main objectives of our project work are -

( i ) We will be able to dovelop our creative imagination . 

( ii ) We learn how to extend a story following the end of particular story as the beginning . 

( iii ) We learn how to portray different characters and to arrange events coherently . 

( iv ) We learn how experience can be transformed to art .

Guiding Principle:- 

( i ) Creative Imagination is of course very crucial in the extension of the story . 

( ii ) Reading habit helps one to extend the story because rich experience is conducive to this kind of project work . 

( iii ) Character portrayal is very important . A flat character may become a round one in keeping with the events of the story . 

( iv ) Rearrangement of the sequence of events may be needed to establish unity with the new end .

 ( v ) The story which has been an extended one must end meaningfully . 

 Limitations:-

 ( i ) Time for the whole project work is limited .

 ( ii ) We have not read many stories written in English .

 ( II ) At times we lack expressions because English is not our mother tongue . 

( iv ) The structures of the short story are not known to us quite clearly .

-----------------------------------------------------

Page:-7

Procedures & Input.


 For the Extension of a story of O Henry's short story  'Jimmy Valentine'  we worked in groups and sometimes in pairs through a systematic process . Our teacher fixed 10 interventions for completing the project . The details of our activities are enumerated below : 

First intervention : On the first day , we discussed some of the stories . Then we minutely listened to all the stories and selected O Henry's short story  'Jimmy Valentine'.

Second intervention : On the second day , our teacher taught us different aspects of Indian society and culture . 

Third invention : On the third day , we tried to locate the differences of the story from the original . 

Fourth intervention : On the fourth day , we started to change the story so that it looks different . 

Fifth intervention : On the fifth day , we prepared the draft of our extension story .Then we read out our manuscripts . 

Sixth intervention : On the sixth day , we selected the best manuscript . Then we worked together for its further betterment .

 Seventh intervention : On the seventh day , we prepared the final manuscript .Then we read out the manuscript in the presence of our teacher .

Eighth intervention : On the eighth day , the photocopies of the final manuscript were distributed among the students for review . 

Ninth intervention : On the ninth day , each group read out their reviews before of the class . 

Tenth intervention : Students shared their experience with the teacher . The project report was submitted for evaluation and assessment .

-----------------------------------------------------

Output of the Project.

O. Henry's story ' Alias Jimmy Valentine ' speaks us about the tale of a safe - cracker Jimmy Valentine who has recently been freed from prison . He skillfully watches out a town bank at Elmore as he wants to rob it later on . But as the fortune smiles , he walks up to the door and his eye meets that of the banker's beautiful daughter Annabel . He invariably falls in love with Annabel and decides to give up his criminal career for good . Jimmy takes up the identity of Ralph Spencer , a shoe - maker . Jimmy was planning to hand over his safe - cracking instruments to one of his old associates . At this juncture when Mr Adams , Annabel's father , was showing him his new vault , an accident came to light . A child fell arrested within the vault . There was every possibility that the little child might die as there was very little air within it . Annabel fell on Jimmy's bosom and begged the life of her sister's daughter . Jimmy was aware of the possibility of being traced out as the safe - cracker in case he displays his old skill . But Jimmy didn't ponder much about the consequence ; he immediately started his work and within a few minutes broke the vault and freed the innocent girl from within few minutes.

Jimmy could then note out Ben Price , the detective getting ready to arrest him , sadly smiled at him and told him to take him wherever he wishes as he thinks that makes little difference to his prospect . But to the endless surprise of Jimmy , Ben Price declared not to recognise him allowing Jimmy to settle down in his new identity . 

Where are you going Ralph ? Look at me . I'm your Annabel . 

" Jimmy didn't stop yet and continued to move on his then caught him by hands and gave him a strong jerk . " Are you in your sense , Ralph ? Why are you going away from me ? Are you OK ? Please speak , do speak my Ralph , " Annabel said .

 " Don't you catch what my real identity is ? " Jimmy said . you must know my past . Do you know I'm a safe - cracker ? I got into prison several times for cracking safes . I came to your town for looting out your bank . And then I fell in love with you . But believe me . I love you more than myself . I can't cheat you . Please marry someone else and be happy . Leave me alone , " Jimmy said . 

I am not all that selfish woman . You possibly have no faith in my love . Ralph , whatever you may be in the past you are my love , my dream , my existence . I cannot think even a bit of my life without you . I still believe , my Ralph can't do anything wrong . You are like an angel . " Annabel embraced Jim with her eyes filled with tears .

 Meanwhile Mr. Adams and the mother of the rescued child came to the spot and saw the two arrested in each other's arms . " Who this man Ralph Spencer might be ? He may be that safe - cracker about whom I was made alert by the police . May be he has saved the life of the baby but still I can't accept a criminal as my son - in - law . Anyway , let us interrogate this Spencer . I can't just let it proceed farther .

 I may not hand this man over to police but at the same time I must make sure that this relationship doesn't proceed any more . " " Who are you Spencer ? Speak out who you are actually . I have doubts in my mind about your true identity . Can you prove that you are in reality a gentleman of a good origin ? Come on , speak out Ralph , " Mr. Adams went on speaking .

 " Oh my father whom are you accusing ? Is he not an angel ? Did he not save your granddaughter's life ? Father , don't for heaven's sake accuse a man without understanding his immense value . I simply love Ralph and whoever he may be , he is the man I love . I don't just care if you accept him or not , but for sure I'm going to marry Ralph at the earliest . No force in this world can obstruct or delay our marriage . " 

" Oh dear , listen to me . I'm not possibly the right man you are going to tie your knot . May be your father has spoken the right thing . I don't deserve you with so much darkness behind . You are the infinite source of light . You have a dazzling future that awaits you out . Why are you wasting your life for me , a safe - cracker , a man having criminal record . Oh dear listen to me . Please marry someone your father chooses . I'll have you in the deepest corner of my mind , " said Jimmy being emotionally charged up . Annabel started crying in public . 

Mr. Adams got even more resolute about his decision . He told Jimmy to leave out the place as early as possible . He also claimed that his daughter would very soon detect out her mistake and come to realize the difference between fancy and reality . He , however , expressed his gratitude to Jimmy for saving an innocent baby's life . 

" Hello Ralph , listen to me . May be my daughter is doing the mistake but you should correct her . You love her , don't you ? So to give her a healthy life , you should leave the place as early as possible without letting the matter proceed . " 

" Please have faith on me . I'll go away to a distant place - a place where neither you nor Annabel will be able to track me out . But believe me , whatever it may turn out to be I love your daughter possibly more than anybody in this world and I can do anything for her , even if that costs my life , it's better , " Jimmy said .

 " That sounds like a man , " said Mr. Adams . Jimmy went back to his residence at Elmore pondering as to when to leave out the place . Mr. Adams , Annabel and her sister all went to their residence .

Jimmy met Mr. Adams the next day and begged his daughter's hand for him , a proposal to which Mr. Adams , after a night's serious thinking , agreed . Jim and Annabel got married to each other on the fixed day . They started living a happy conjugal life thereafter . Jimmy settled at Elmore with his shoe business flourishing day by day . Annabel was helping Jimmy in every possible way in his business . In this way two years passed . Annabel gave birth to a male child . They named him Tim . Tim looked like a blossomy flower . Jim and Annabel had to spend a lot of time to take care of the baby . Everything was going well . 

But then something alarming came to light . A rival businessman of Jimmy was trying to destroy him . He was airing all rubbish about Jimmy , about his past and even made contacts with the local hooligans to drive Jimmy out . The name of this rival businessman was Robert Franklin . 

One day he came to the shop of Jimmy along with some hooligans and threatened to kill him if he had not closed down his shop . Jimmy got furious but anticipating the danger got subdued and for the time being promised to do accordingly . As soon as Robert Franklin left Jimmy went to Mr. Adams along with his wife Annabel . They discussed the matter to the police station . The police officer knew Robert . And he promised Mr. Adams , who was a local business magnet , that he would within a day or two arrest Robert . But as long as Robert was not arrested he offered police protection to Jim . However , within twenty - four hours Robert was arrested . And Jimmy and Annabel breathed a sigh of relief . Jimmy had his old association but he promised not to contact them ever in his life . So , he informed the local people about the hooliganism of Robert . All the people assured him of his safety . After the arrest of Robert , two - three years went on smoothly . And Jim turned out to be a business magnet.

-----------------------------------------------------

Conclusion

The project we undertook was completed within scheduled time limit . After completing the project we have learnt the following :

 ( i ) How to transform a story into a extended one . 

( ii ) How to make the play lively by adding suitable dialogues .

 ( iii ) The utility of stage performance in learning the target language . 

( iv ) How to enjoy group work .

 ( v ) How to develop essential skills such as collaboration , communication , and critical thinking . 

( vi ) How to use language in context.

-----------------------------------------------------

References

1. Zenith Roy& Manas Chattopadhyay, Higher Secondary English Guide,Kolkata,2017.

2. Chakraborty & Chakraborty, Higher Secondary English Digest, Kolkata,2017.

3. Dr. P.C Dhar & P.K Ray, Smart English, Kolkata,2015.

4. W.B.C.H.S.E Text Book.

5. A. S Hornby, Advanced Learner's Dictionary, Eight Edition, 2010.

সমুদ্রস্রোতের প্রভাব /বিশ্ব উষ্মায়ন

 1.  পৃথিবীব্যাপী সমুদ্রস্রোতের প্রভাবগুলি আলোচনা করো । 

উ:- জলবায়ু জীবজগত ও মানবজীবনের বিভিন্ন কর্মধারার ওপর সমুদ্র স্রোতের উল্লেখযোগ্য প্রভাব রয়েছে , যেমন ---

a) উপকূলের জলবায়ু নিয়ন্ত্রণ: সমুদ্রস্রোত  আবহাওয়া ও জলবায়ুর ওপর যথেষ্ট প্রভাব ফেলে । উষ্ণ সমুদ্রস্রোতের প্রভাবে উপকূল অঞ্চলের উষ্ণতা বৃদ্ধি পায় । যেমন উষ্ণ উপসাগরীয় স্রোতের প্রভাবে নরওয়ের উত্তর পশ্চিম উপকূল বরফমুক্ত থাকে । আবার শীতল স্রোতের প্রভাবে উপকূল অঞ্চলের উষ্ণতা হ্রাস পায় । 

b) দুর্যোগপূর্ণ আবহাওয়া:- সাধারণত সমুদ্র উপকূলের যেসব অঞ্চলে উষ্ণ শীতল স্রোতের মিলন হয় বা পাশাপাশি বিপরীতমুখে  প্রবাহিত হয় । সেইসব অঞ্চলে উষ্ণতার পার্থক্যের জন্য ঘন কুয়াশা ও ঝড়ঝঞ্ঝার সৃষ্টি হয় । যেমন , নিউ ফাউগুলাাগু উপকূলে ঊষ উপসাগরীয় স্রোত ও শীতল পাব্রাডর স্রোতের মিলনের ফলে এরূপ দুর্যোগপূর্ণ আবহাওয়া সৃষ্টি হয় ।

 c) মগ্নচড়া সৃষ্টি :- শীতল স্রোতের সঙ্গে ভেসে আসা হিমশৈল উষস্রাতের সংস্পর্শে গলে যায় । এই হিমশৈলে থাকা  পদার্থ সমুদ্রের নীচে সঞ্চিত হয়ে অগভীর মগ্নচড়ার সৃষ্টি করে । যেমন : গ্ল্যান্ড ব্যাঙ্ক, ডগার্স ব্যাঙ্ক ইত্যাদি ।


 

d ) পরিবহণের সুবিধা:-  সমুদ্রস্রোতের অনুকূলে বানিজ্যিক জাহাজগুলি  দ্রুত গন্তব্যস্থলে পৌঁছাতে পারে । তাই  সামুদ্রিক জাহাজগুলি সমুদ্রস্রোত অনুসরন করে চলাচল করে।

e) বানিজ্যিক গুরুত্ব: উষ্ণ ও শীতল স্রোতের মিলন স্তলে মগ্নচরার সৃষ্টি হয়। এই মগ্নচরা গুলিতে মাছের খাদ্য প্লাঙ্কটন পাওয়া যায়। ফলে প্রচুর মাছের সমাগম ঘটে। ফলে মৎস্য আরহনে সুবিধা হয়।

f ) উষ্ণতার ভারসাম্য রক্ষা : সমুদ্রস্রোত নিরক্ষরেখা থেকে উভয় মেরুর দিকে জলবায়ুর উপর প্রভাব বিস্তার করে  বিশ্বব্যাপী উষ্ণতার ভারসাম্য বজায় রাখতে সাহায্য করে । তাই সমুদ্রস্রোতকে মহাসমুদ্রের উষ্ণতার নিয়ন্ত্রক বলা হয় । 

2. বিশ্ব উষ্মায়নের প্রভাবগুলি সংক্ষেপে আলোচনা করো । 

বিশ্ব উষ্ণায়নের প্রভাব গুলি হল --- 

 ( ক ) হিমবাহে গলন :  বিশ্ব উষ্ণায়নের কারণে মেরু ও অ্যান্টার্কটিকা অঞ্চলের হিমবাহ ধীরে ধীরে গলছে । হিমালয় , আপস , রকি , আন্দিজ পর্বতের হিমবাহগুলির দৈর্ঘ্য কমছে ।

 খ ) সমুদ্রতলের উচ্চতা বৃদ্ধি : হিমবাহের গলনের ফলে সমুদ্রতলের উচ্চতা বৃদ্ধি পাবে । সমুদ্র উপকূলের অনেক বন্দর , শহর , অনেক ছোটো ছোটো দ্বীপপুঞ্জ সমুদ্রের জলে ডুবে যাবে । মানুষ বাস্তুহারা হয়ে সমস্যার সম্মুখীন হবে । 

গ ) অধঃক্ষেপণের প্রকৃতি পরিবর্তন : উষ্ণতা বৃদ্ধির ফলে কোনো কোনো অঞ্চলে বৃষ্টির পরিমাণ বেড়ে বন্যা দেখা দেবে ।আবার কোনো কোনো অঞ্চলে বৃষ্টির পরিমাণ কমে খরার প্রাদুর্ভাব দেখা দেবে । 

ঘ ) শস্য উৎপাদনের হ্রাস - বৃদ্ধি : বৃষ্টিপাতের পরিমাণ ও বন্টনের যথেষ্ট তারতম্য এবং উষ্ণতা বৃদ্ধির জন্য কোনো এক প্রকার শস্যচায় ক্ষতিগ্রস্ত হবে । কিন্তু অন্য আর এক প্রকার শস্যচাষ বৃদ্ধি পাবে । যেমন পাট , ধান ইত্যাদি ফসলের উৎপাদন হ্রাস পালে । অপরদিকে জোয়ার , বাজরা , রাগি , ভুট্টা , আখ ইত্যাদি ফসলের উৎপাদন বাড়বে ।

 ঙ ) কৃষি পদ্ধতির পরিবরতন : জলবায়ুর পরিবর্তনের কারণে কৃষি পদ্ধতির পরিবর্তন ঘটবে । সেচসেবিত শুষ্ক অঞ্চলগুলি চারণভূমিতে পরিণত হবে । ধান উৎপাদন মধ্য অক্ষাংশ এবং গম উৎপাদন উচ্চ অক্ষাংশ পর্যন্ত বিস্তৃত হবে । 



( 5 ) এল নিনো ও লা নিনা : বিগত কয়েক দশকে উষ্ণতা বৃদ্ধির কারণে প্রশান্ত মহাসাগরে এল নিনো ও লা নিনার সংখ্যা বেড়েই চলেছে । এর প্রভাবে প্রশান্ত মহাসাগরের উভয় পাশে অতিবৃষ্টি ও অভিখরা দেখা দিচ্ছে । শুধু প্রশান্ত মহাসাগরের উভয় পাশে নয় , মৌসুমি জলবায়ু 

Biography Letter viii

 Biography (জীবনী) 

Rules-

1. Many great men/women were born in our country, but ব্যাক্তির নাম  was a great man/ woman of all them.

2. His/Her original name was আসল নাম.

3. He/She was born on জন্ম তারিখ in জন্ম সাল  in জন্ম স্থান. 

4. His/Her father name was বাবার নাম and mother name was মায়ের নাম. 

5. He/She took his/her early education from প্রাথমিক স্কুলের নাম .

6. He/She passed ডিগ্রির নাম  in সাল .

7. He/She became যে পদ পেয়েছেন in সাল .

8. He/She joined যে দলে যোগ দেন  in সাল . 

9. He/She wrote many books like বই , বই, বই etc.

10. He/She established যে প্রতিষ্ঠান তৈরি করেন at স্থান in সাল .

11. Lastly he/she passed away on মৃত্যুর তারিখ in মৃত্যুর সাল  in মৃত্যুর স্থান .

>> Write a paragraph on Iswarchandra Vidyasagar in about 100 words . The following points will help you .

 Date of birth - 26th September , 1820 at Birsingha in Midnapore . Father Thakurdas Bandyopadhyay , mother - Bhagabati Devi , Primary Education - village Pathshala ; Higher education Sanskrit College in Kolkata ; Activities - joined Fort William College as professor - later joined Sanskrit College - became Principal - established Metropolitan Institution - took leading part in spreading education especially in rural areas and for females - wrote " Barno Parichaya " , " Bodhoday " etc - Social reformer - faught against early marriage and introduced Act for Hindu widow Remarriage Death , 29th July , 1891 .

Ans:-  ISWARCHANDRA VIDYASAGAR

 Many great men were born in our country, but Iswarchandra Vidyasagar   was a great man of all them. His original name was Iswarchandra Bandhyopadhyay.He was born on 26th September in 1820  in Birsingha in Midnapore.  His  father name was Thakurdas Bandyopadhyay  and mother name was Bhagabati Devi . He took his  early education from village pathsala.  He passed Higher education Sanskrit College in Kolkata.He  became Principal. He  joined  Fort William College as professor. . He wrote many books like  " Barno Parichaya " , " Bodhoday "  etc. Lastly he  passed away on 29th July  in 1891.

>>> Letter to Headmaster:-

To,

The Head Master

Konachatra High School

Konachatra, Sitai

Sub:-

Sir/Maam,

I beg to inform you that I am (নাম )Roll-(রোল) class- (ক্লাস) a student in your school.

বিষয় সম্পর্কে কয়েক লাইন  লিখতে হবে  


Therefore I requested you kindly grant my application.

Yours faitfully

Name

Class

Roll

Sec

>> Write a letter to the headmaster of your school seeking leave of absence for three days for your illness.

To,

The Head Master

Konachatra High School

Konachatra, Sitai

Sub:-leave of absence. 

Sir/Maam,

I beg to inform you that I am Samridhya Ray Roll- 7 class- ix a student  in your school.I could not attained school from 12 th november to 15 th november for my ilness. 

Therefore I requested you kindly grant my application.

Yours faitfully

Samridhya Ray

Class:- ix 

Roll:- 7

Sec:- A

>> Letter to your friend:-

vill:

p.o

Dist

Pin

My dear friend,

For a long time, I did not get any letter from you. So, I dont know how you are. I hope you are fine. I am very fine.

বিষয় সম্পর্কে কয়েক লাইন  লিখতে হবে  


No more today many when we meet.

Your ever

Name

To, 

Name

C/o 

Vill

P.O

Dist

Pin

>> Write a letter to your friend inviting him/her to join to the marriage ceremony of your elder sister.

vill: Sagar Dighi.

p.o:- Br. Chatra.

Dist:- Cooch Behar

Pin:- 736167

My dear friend,

For a long time, I did not get any letter from you. So, I dont know how you are. I hope you are fine. I am very fine. My elder sister marriage ceremony  will be held on 12 th december 2023 in our house. Please come. 

No more today many when we meet.

Your ever

Sonamani

To, 

Name:- Samridhya  Ray

C/o :- Swapan kumar Ray

Vill:- Jatigara.

P.O:- Jatigara.

Dist:- Cooch Behar.

Pin:- 736167.


PARAGRAPH WRITTING

 COMPUTER 

Computer is a miracle of modern science . Charles Babbage is called the Father of modern computer . A computer can work very fast : It has many benefits .   It is used in educational institutions , industries , research laboratories , Government departments , offices , hospitals and so on . It has taken an important role in space research . In a word , computers have almost replaced human brains . In India also computers are gradually being introduced in different fields of activity .

  MY AIM IN LIFE 

Every man has an aim in life . An aimless  life is like a rudderless ship . I want to be a teacher . It is a noble profession . The teachers are the backbone  of the society  . He is actually a friend , philosopher and guide to the students . Only ideal teachers can build an ideal nation . A teacher is always respected by all . But for that I have to work hard . If I can achieve my dream , I shall try to set examples before my students .

SCIENCE IN DAILY LIFE 

Modern age is the age of science . We depend on science in every steps our life . Our day starts with a cup of tea or coffee , and it is science that provides us with this drink . The newspaper , which fulfils  our hunger for information , is the product of science . Electric lights and fans , cookers  , refrigerators , air - conditioners, telephones , televisions and many other things make our life comfortable. Nowadays we cannot think of our daily life without the use of computer . Computers are widely used in banks , offices and shopping malls .

MOBILE PHONE 

Mobile phone is one of the greatest  invention of the science . The mobile phone has changed the communication  system . Letter posting is now history . Telegraph / Telegram is now died . The mobile phone is the best medium of communication . This is also in almost all- hands , from a business man to a young school girl . Beside the communication a mobile phone is using as a camera , MP3 / MP4 player , phone book , calculater , clock , calender , torch , internet browser and so on . There can be no denial of the necessity of the cell phone . But all is not gold here . A few selfish  persons and criminals are using the mobile phone to fulfil their target . So , proper caution is needed in the use of phone.

MAN AND TREE / IMPORTANT OF TREES

 Tree is our best friend . Tree provides  us everything but we are destroying them day by day . Food , shelter  and garments  are three basic needs which are get easily supplied by the trees.Pollution  can be controlled for the trees . Tree gives us medicine , food etc. But they are vanishing  to build up houses . For industrilization trees are destroying . Soil erosion, unusual flood , ecological disbalance etc. are causing for deforestation . Global warming is also causing for it . 

স্থানীয় ইতিহাস চর্চা

 স্থানীয় ইতিহাস চর্চার সন্ধানে ক্ষেত্র সমীক্ষা- 2022(শীতলকুচি ব্লক):

প্রসঙ্গ বিদ্যালয়

তত্বাবধায়ক:ইতিহাস বিভাগ, শীতলকুচি কলেজ, কোচবিহার


ছাত্র-ছাত্রী/সমীক্ষকের নাম- পুজা বর্মন

ক্লাস:- বি.এ(সান্মানিক), সেমেস্টার:- চতুর্থ, রেজিস্ট্রেশন নং:- 2010131080283

১। বিদ্যালয়ের নাম:- মহেন্দ্রবর্মন সুখধনের কুঠি ৫ম পরিঃ প্রাঃ বিদ্যালয়,   স্থাপনের সাল-2006

১.১। গ্রাম:- ছোট গদাইখোড়া, গ্রাম পঞ্চায়েত :- ছোট শালবাড়ী

২। ভূমিদাতার নাম:- মহেন্দ্র বর্মন।

২.১। জাতি:- তপশিলি।

২.২। জন্মসূত্রে:- ভারতীয়।

২.৩। ভূমিদানের সাল:- 2006, মোট ভূমির পরিমাণ :- 52 শতক।

৩। বিদ্যালয় স্থাপনে অর্থদাতার নাম:- মহেন্দ্র বর্মন।

৩.১। মোট অর্থের পরিমাণ :- 40 হাজার, জন্মসূত্রে-ভারতীয়

৩.২। জাতি:- তপশিলি

৪। বিদ্যালয় স্থাপন কালে কতজন শিক্ষক/শিক্ষিকা ছিলেন :- 1 জন।

৪.১। জন্মসূত্রে ভারতীয় হলে তাদের নাম:-সত্যেন্দ্র নাথ বর্মন।

৫। বিদ্যালয় স্থাপন কালে মোট ছাত্রছাত্রী সংখ্যা :-  62

৬। বিদ্যালয়ের বর্তমান শিক্ষক শিক্ষিকা সংখ্যা :- 2, পুরুষ -2, মহিলা -0, মোট- 2





৭। বিদ্যালয়ের বতর্মান ছাত্রছাত্রী সংখ্যা বালক- 26 বালিকা -24 মোট- 50

৮। বিদ্যালয়ের নামকরণের ইতিহাস 

স্থানীয় ব্যক্তিবর্গের মতে, শ্রদ্ধেয় মহেন্দ্র বর্মন 2006 সালে বিদ্যালয় স্থাপনের জন্য 26 শতক জমি দান করেছিলেন। সেই জমি সংলগ্ন আরো 26 শতক জমি কিনে নিয়ে বিদ্যালয়ের জন্য দান করেছিলেন। 2006 সালে মাত্র একজন শিক্ষকের তত্বাবধানে বিদ্যালয়টি চালু হয়েছিল। মহেন্দ্র বর্মনের পুত্র ললিত চন্দ্র বর্মন জানিয়েছেন, তার পিতা একজন শিক্ষানুরাগী ব্যক্তি ছিলেন। তাই 52 শতক জমি ও প্রয়োজনীয়  অর্থ দান করেছিলেন। ভূমিদাতা মহেন্দ্র বর্মনের নাম অনুসারে বিদ্যালয়ের নামকরণ করা হয়েছিল 'মহেন্দ্র বর্মন সুখধনের কুঠি ৫ম পরিঃ প্রাথমিক বিদালয়'।

৯। বিদ্যালয়ের স্মরনীয় ঘটনা

বিদ্যালয়ের বর্তমান শিক্ষকগন ও স্থানীয় ব্যক্তিবর্গের কাছে জিজ্ঞাসাবাদ করে তেমন কোন স্মরনীয় ঘটনার কথা জানা যায় নি।

১০। বিদ্যালয়ের কৃতি ছাত্র-ছাত্রীর নাম

সঞ্চিতা বর্মন, কলেজ ছাত্রী।

উৎপল বর্মন, যুব নেতা।

১১। তথ্য প্রদানকারীর স্বাক্ষর  তারিখ   বয়স   পেশা   ঠিকানা 

১১.১।

১১.২।

১১.৩।










সমীক্ষাকৃত বিদ্যালয়ের ছবি








পুজা বর্মন 04.05.22                                                                                   তত্বাবধায়কের স্বাক্ষর

সমীক্ষকের স্বাক্ষর (তারিখ সহ)                                                      ইতিহাস বিভাগ, শীতলকুচি কলেজ


CHOLA NAVAL EXPEDITION

 CHOLA NAVAL EXPEDITION

INTRODUCTION : 

The emergence of the Cholas as a major power in South India is notable for two reasons , One is their naval expedition and the other is the implementation of the local self - government system . Here we know about chola naval expedition . From the day of Rajaraja to Kulotunga -I. There naval expedition was continued around 135 years . During this time they made Bay of Bengal as a Chola lake by their activity .

Firstly we take a look at the map of Chola dynasty. We know, 

In the middle of the 9th century AD, Vijayalaya Chola founded the  Chola dynasty  in south India. 

After him, Aditya I defeated Pallava king Aparajita Varman and got the control over the Pallava kingdom.  

The next king  Parastaka-I  captured  the Pandya kingdom and  expanded the Chola kingdom up to Kanyakumari.

 Thus  the small Chola kingdom turned into an empire. Here we know about their Naval Expedition and the motives behind the expedition.

Rajaraja ( 985-1018 ) : 

The chola naval expedition was started by Rajaraja ( 985-1014 ) . He was the first who introduced a strong naval army. 

The Buddhist literature Dipavamsa and Mahavamsa showed that , in a campaign , Rajaraja overrun the northern part of Ceylon ( Simhal ) . He forced Mahendra V , to take refuge in the hill country in the south east of the island . Rajaraja wanted  to control  the trade with the south east Asian countries.

Later Rajaraja destroyed Anuradhapur ( the capital of Ceylon ) and established his capital at Polonnaruva . 

towards the end of his reign , Rajendra is credited with the conquest of 12000 islands in the Maldive islands , by a successful maritime operation . The Coromandal coast and Maldives were the centre for india trade with the south - east Asian countries . 

Rajendra ( 1012-1044 ) :

Ceylon : - 

Rajendra invaded Cylon and completed the conquest of the island began by his father . 

Ceylon became a mandalam or province of chola empire . Mahendra V was taken prisoner and transported to the Chola country where he died twelve years later . 

There after Mahendra V's son kassapa became the center of Ceylon resistance against the Chola . After war of six months  he made himself king of Rohana , the southern half of the island . He ruled as Vikrambahu I for twelve years from 1029 . 

Gangaikondachola :-

One of the most remarkable exploits in the reign of Rajendra I was the march across Kalinga to Bengal , in which the the chola armies crossed the river Ganga , and defeated two local kings . This expedition which was ied by chola took place in 1022 . 

In this case, he wanted to establish his supremacy over the prosperous ports of the eastern subcontinent of India.

 To commemorate this occasion , Rajendra-I assumed the title of Gangaikondachola ( the chola who conquered the Ganga ) . He built a new capital near the Kaveri river and called it Gangaikondacholapuram ( the city of chola who conquered the Ganga).

Srivijay : -

The remarkable expedition  in the time of Rajendra I were against the Sri Vijay empire . The Srivijay empire , which had been revived in the 10th century , extended over the Malay peninsula , Sumatra , Java and the neighboring islands , and controlled the overseas trade route to China . The rulers of the Sailendra dynasty of the Sri Vijay kingdom were Buddhist and had good relation with the Chola . The Sailendra ruler Vijayottungavarman had built a Buddhist vihara at Nagapatam ,  rajendra I gave a village for its upkeep . Later the chola tried to remove obstacles to indian traders and to expand trade with china . 

The expeditions led to the conquest of Kadaram or Kedah and number of the other places in the Malay peninsula and Sumatra .After his navy defeated Sailendra Empire , Vijayatungavarman became prisoner in the hands of Rajendra l.  The chola navy became the strongest in this area , and for some time the Bay of Bengal was converted into a chola lake.

China :-

 The chola rulers also sent a number of embassies to China . these were phartly diplomatic and partly commercial . Chola embassies reached china in 1016 and 1033. According to Chinese account, A chola embassy of 70 merchants reached China in 1077  , received 81800 strings of copper cash , that is more than four lakhs of rupees in return for the articles of tribute , glass ware , rhinoceros horns , ivory etc.

 Later Chola :-

 The next descendants of Rajendra Chola were - Rajadhiraj ( 1044-54 AD ) , Rajendra II ( 1054 '62 AD ) , Bir Rajendra ( 1062-70 AD ) , Adhirajendra ( 1070 AD ) etc.

 During their reign , the Chola expedition was continued mainly against Sri Lanka . From 1058 AD onwards , the Chola kings occasionally sent troops to Sinhalese and often brutally tried to break the rebellion .

 When King Vijayabahu I of Sinhalese tried to attack the Chola rule , Veer Rajendra invaded Sinhalese in 1065 AD . An inscription of Veer Rajendra claims that he defeated Vijayabahu and re established control over the whole of Sinhalese .

 Kulottunga's ( 1070-1120 ) achievement :-

The last powerful king of the main Chola dynasty was Kulottunga I,  ( 1070-1120 AD ) ) During his reign , he did not send any expedition against Sri Lanka . By 1070 AD , Sinhalese was virtually free from Chola rule . 

After 1070 no Chola inscriptions are found in Sinhalese . The independence of Northern Sinhalese is also mentioned in the book ' Mahabamsa ' . 

But the strength of the Chola navy was intact during his reign . The book ' Kalingattupparani ' claims that Kulottunga crossed the open sea and made the ' Kararam ' expedition .

 The emperor maintained diplomatic relations with various kingdoms like Kanauj in north India , Kabboja in Indo - China , and with Vyanzittha rule of Pagan .

Motive behind the expedition : -

There were some confusion behind the motive of the expedition among the historians . A doubt naturally arose as to the nature and purpose of the sea expeditions of the Cholas . 

Ramesh Ch . Majumder , K.G. Krishnan , D. N. Jha said that it is started that the main purpose of the naval expedition by the chola kings was actually political and they want to expand their political control beyond the sea . So it was actually a part of their imperialistic policy or ' Digvijaya '.

 But American historians Burton Stein , George Spencer etc. consider the maritime activities of the Cholas is not imperialistic but also plundering activitie . According to them , the main feature of the Chola regime was the decentralization of authority . The king was at the centre , but revenue collection was done by the local authorities Ure , Sabha , Nattar etc.

 The collection of the revenue and the depositing revenue by the local self government were huge different . But money was needed for administration . Hence the Chola kings were always engaged in collection and the main aim of the maritime expeditions was to collect money . 

reference :-

1. Chandra Satish , History of medieval India , Delhi , orient Blackswan , 2020 . 

2. K.A Nilkanta Sastry, The Cholas(vol- i - ii), Madras, 1955.

journal : 

1. S. Rajagopal , Chola naval expedition from AD 985 to AD 1029 ; A study , 10,2019 .

 2. Gautam P.K , The Cholas , journals of defence studies , vol7,2013 .

Extras:- Dipavamsha and Mahavamsha. Ptolemy's book, Periplous of the eritian sea, Ashokan inscription etc.

----

Shrivijay Expedition:-

Rajendra Chola I the great son of Rajaraja Cholal , [ 40 ] whose next great expedition was against the kingdom of Srivijaya in his 13th regal year . [ 41 ] Which consisted in the despatch of a powerful fleet which crossed the Bay of Bengal . Srivijaya was the powerful maritime state which ruled Malaya , Sumatra , Java , [ 42 ] Cambodia , Thailand , Kalimanthan , ( Modern Borneo ) and Sulawesi ( modern Celebs ) . [ 43 ] He travelled more than 2500 nautical miles from Tamil country ( one side travelling distance ) . But , what type of warships the Chola fleet had is not known but some of the transport ships were so large that they could carry 600 to 700 soldiers while other ships could as much as 100 horses along with their riders and weapons . Rajendra Chola was a great strategist . He had noticed that the Sailendra forces had well organised fleet but had possessed only few horses . So Rajendra Chola had thoughtfully carried a large number of Arabian horses in the various transport ships . He had planned in detail the way ; he was going to fight the war . According to strategy , he first to defeated Sailendra's naval fleet by fighting a series of naval battles in and around Malacca Straits . [ 44 ] He also fought battles on land by using Cholas cavalry which was basically responsible for victory over Sailendra land forces .

----

Establishment:-

Vijayalaya was a feudal lord under Pallavaraja Nripatunga.  On behalf of Pallavaraja, he occupied Tanjo.  His son Aditya also helped Pallavaraja in the battle of Sripurambiam against the Pandavas.  Instead, Pallavaraja, the undefeated Burman, accepted Aditya's rights over Tanjore.  Thus strengthened, he finally defeated the unconquered Varman and took possession of the entire Pallava kingdom.  Gangaraj accepted his supremacy.  Thus he turned the small Chola kingdom into an empire.  The next king I Parastaka reigned for a long time (907-55 AD).  After conquering the Pandya Raj, he expanded the Chola kingdom up to Kanyakumari.  He defeated Rashtrakutaraja Krishna II in the battle of Ballal.  But towards the end of his reign, the Chola dynasty became increasingly weak under incompetent kings for the thirty years before Rashtrakutaraja Krishna Rajaraja III ascended the throne.  After that, the real glory of the Chola dynasty began when Rajaraj sat on the throne.

----

Conquerred areas :-

 Rajendra I also defeated and captured the following places : Pannai ( Sumatra ) , Malaiyur , Mayuridingam , Ilankasoka ( part of Malaya ) , Mapappalam , Mevilimbagam , Valaippanduru , talaikkolam , Madamalingam ( lower Malaya ) , Ilamurudesam ( northern part of Sumatra ) and Kadaram ( capital of Srivijaya ) , Manakkavaram ( old name of Nicobar island ) .



THE PLACE OF ART IN EDUCATION

 VIVEKANANDA COACHING CENTRE 

TUTOR : -SAPAN KUMAR RAY ( M.A )

 THE PLACE OF ART IN EDUCATION.

A.Complete each of the following sentences , choosing the correct option from the alternatives provided :

 1.Man's knowledge is heightened by ---  delight / music / dance / art education . 

Ans:-

1. The art that gives professional returns is called --- objective art / abstract art / modern art / functional art . 

Ans:-

2. Art education calls for close contact with --- nature / artisans / artist / school . 

Ans:-

3. Training is drawing --- develops power of observation / does nothing / make great artists / has nothing to do with art . 

Ans:-

4. One can has best inspiration of art from --- his teacher / sculpture / architecture / nature . 

Ans:-

5. The common people , according to Nandalal Bose , can not differentiate --- sculpture and painting / painting and photograph / drawing and painting / calligraphy and photography . 

Ans:-

6. According to Nandalal Bose , the vitality of art lies in its --- status value / money value / sense of beauty and order / face value.

Ans:-

7. Some of us think that art is domain of the --- commoners / rich and the pleasure seeking / poor / artists .

Ans:-

 8. Language is vehicle for --- literature / philosophy / science / all of these . 

Ans:-

9. A student , have no sense of beauty , keep paper flower in --- used cocoa tins / earthen pots / flower vases / tea cups .

Ans:-

 10. The carnival of Palash and Shimul can be traced in --- winter / spring / autumn / none of these . 

Ans:-

11. Literature provides us --- extreme delight / inner delight / partial delight / outer delight . 

Ans:-

12. The common people use tin containers on grounds of --- utillity / beauty / cheapness / elegance .

Ans:-

 13. The author observed that people used the open breasted jacket with ---- saree / dhoti / pant / skirits . 

Ans:-

14. Man apprehends the world with --- mind and sense / experience / skills / views . 

Ans:-

15. Fine art related with ---- knowledge / money / prestige / acenthetic pleasure .

Ans:-

B. Answer the following questions:-

 1. According to Nandalal Bose , what is the objective of our education ? ( -- + Aux +O) . 

Ans :


 2. What are the two aspects of our art ? ( Sub + Aux + -----)

 Ans : 


3.What is the source of Nandalal Bose's " The Place of Art in Education ' ? ( Sub + Aux + -----) . 

Ans : 


4. What is the source material for all artistic creations ? ( ---- + Aux + V + Obj 

Ans : 


5. Who banished art from their daily lives ? ( --------- + V2 + Obj ) . 

Ans:-


6. How is the sense of beauty for the poor Santhal ? ( Sub + Aux + ----) . 

Ans :-


 7. Where did the roots of art education lie ? ( Sub + V² + P + ----)

Ans : 


8. What role does fine art play in our life ? { Sub + ( V + es / s ) + ----)

Ans :-


9. What does literature give us ? { Sub + ( V + es / s ) +----)

 Ans :-


10. How will training in drawing help the learners ? ( Sub + Aux + V + Obj + ----)

Ans :-


 11. What kinds of books are needed to promote art education ? ( ------- + Aux + V³ + Obj ) . 

Ans : 


12. Why are seasonal festivals essential for the students of art ? ( Sub + Aux + V + Obj + P + -------------- ) . 

Ans :-


 13. Why it is important for students to visit museums and picture galleries ? ( Sub + Aux + V + Obj + because + ·----).

Ans:-


Ans : 14. What role does functional art play ? ( Sub + ( V + es / s ) + ----)

Ans :-


15. What do people who lack the sense of beauty do ? ( Sub + Aux + V3 + ---)

Ans :-


16. What is the utility of art education ? ( Sub + Aux + ----)

 Ans : -


17. What dii the education use in place of earthen pitchers ? ( Sub + V² + Obj + P +---------)

Ans:-


 18. Who can not differentiate between a painting and photography ? ( ---- +Aux + Neg+  V + Obj ) . 

Ans : 


19. What , according to Nandalal Bose , has our country's economic decline followed )closely ? ( Sub + Aux + Obj + ----)

Ans :

 

 20. What should school and university provide ? ( Sub + Aux + V3 + ---)

Ans : -


C . Answer the following questions : 

1. What is the difference between fine art and functional art ?

 Ans : - According to Nandalal Bose , there are two aspects of art . They are fine art and functional art.Fine art gives our mind optimum pleasure and delight from our day to day sufferings , pains and sorrows . It gives us relief and ' aesthetic delight ' . Functional art beautifies the objects of our everyday life and of cource we get livelihood through functional art . So art can not be excluded from the economic need . which will be harmful to the well - being of our country . 

2. Write about Nandalal Bose's six point programme to spread art education .

 Ans : - Nandalal Bose has discussed six point programmes to spread art education . They are following ---- Firstly , good paintings of fine and functional art should be displayed Secondly , we should get well qualified people to write readable books on art . Thirdly , students should be introduced through films to selected example of art from time to time.Fourthly , students should accompany qualified teachers to museum and picture galleries to see examples of art of the post.Fifthly , seasonal festivals , including exhaustions of the seasons fruits and flowers should be held to get students acquainted with nature.Sixthly , students should be introduced to nature's own festival of the seasons .